Medvirkende i Klovn - The Movie

Medvirkende i Klovn - The Movie

Af Fodboldispanien.dk i Opdag Spanien den

Hvad har en pinlig kanotur, et kidnapningsforsøg og et stjernespækket galleri af danske kendisser til fælles? Svaret er naturligvis Klovn - The Movie, kultklassikeren fra 2010 hvor Frank Hvam og Casper Christensen skruer op for absurditeterne og sætter nye standarder for dansk komik. Filmen kaster os ud på en ufrivillig “mandetur” med kurs mod katastrofen, men undervejs får vi også et klarsyn på venskab, svigt - og (måske) faderpotentiale.

Fodbold i Spanien plejer vi at guide dig til tiki-taka, tapas og turene til Camp Nou, men i kategorien Opdag Spanien zoomer vi også ind på popkulturelle perler, som kan løfte enhver rejse-playliste eller flytur mod syd. Og Klovn - The Movie er perfekt flyunderholdning: du griner, kramper sammen af second-hand-skam og lander i Málaga med ømme mavemuskler.

I denne artikel dykker vi ned i tre lag:

  • Hovedrollerne og deres figurer - trekanten Frank-Casper-Bo, Mias moralske vokseværk og Iben som timebomben med det hårde slag.
  • Biroller og uforglemmelige cameos - fra Lars Hjortshøj til Medina og Simon Kvamm; hvorfor deres få minutter på lærredet forvandler filmen til et meta-mæssigt festfyrværkeri.
  • Fakta, produktion og trivia - alt fra udgivelsesdato til de små nørdede detaljer, der gør filmen til en milepæl i dansk komediehistorie.

Sæt dig godt til rette - eller snør fodboldstøvlerne til næste La Liga-tur - og lad os sammen opdage, hvorfor Klovn - The Movie stadig rammer lige så præcist som et langskud fra midtercirklen.

Hovedrollerne og deres figurer

Frank er filmens ømme, men uforbederlige centrum. Til daglig er han stille, behagesyg og konfliktsky, men når han forsøger at gøre det rigtige, går det som regel helt galt - med pinlighederne til følge. I Klovn - The Movie presses Frank af to kriser:

  • Faderskabstest 1: Mia er gravid og tvivler på Franks farpotentiale.
  • Faderskabstest 2: Nevøen Bo havner utilsigtet i Franks varetægt på den famøse kanotur.

Frank kidnappes nærmest af sin egen beslutningssvaghed: Han vil bevise, at han både kan være en god ven og en god potentiel far - og ender med at fejle spektakulært i begge discipliner, mens han samtidig knytter et uventet bånd til Bo.

Casper christensen som casper - Den hensynsløse livsnyder

Hvor Frank er hæmmet, er Casper hæmningsløs. Han er:

  • Frastødende charmerende og evigt på jagt efter nye eskapader.
  • Franks bedste ven - men også Franks værste indflydelse.
  • Den selvudnævnte kaptajn på “Tour de P***y”, som kanoturen hurtigt omdøbes til.

Casper vil først og fremmest feste, score og slippe for ansvar. At Frank pludselig slæber en 12-årig dreng med på turen, truer Caspers hedonistiske planer - og dynamikken mellem de to venner eksploderer i en kavalkade af svigt, jalousi og usagte følelser.

Marcuz jess petersen som bo - Det uskyldige barometer

Bo er Mias generte nevø, placeret midt i et voksent kaos, han hverken forstår eller har bedt om. På papiret er han filmens mest almindelige figur, men netop derfor bliver han et perfekt komisk spejl for Franks umodenhed:

  1. Han reagerer på Franks bizarre beslutninger med undren og stille dømmekraft.
  2. Han tvinger Frank til at tage ansvar - både praktisk og følelsesmæssigt.
  3. Han bliver modvilligt en del af Caspers “voksenverden”, hvilket skaber absurde situationer (f.eks. bordelbesøg og overnatning i telt med truende tysker).

Trekanten Frank-Casper-Bo drives af en omskiftelig loyalitet: Frank vil imponere Bo, Casper vil af med Bo, og Bo vil egentlig bare hjem. Når de tre endelig mødes i gensidig forståelse - fx i kanonscenen på floden - opstår filmens fineste blanding af hjertevarme og hardcore pinlighed.

Mia lyhne som mia - Filmens moralske kompas

Mia er kæresten, der elsker Frank, men som også ser ham med foruroligende klarhed.

  • Hun orker ikke flere undskyldninger og hemmeligheder - derfor holder hun graviditeten skjult som en “test”.
  • Hun fungerer som publikum i filmen: Vi ser Franks fadæser gennem hendes skuffelse.
  • Hendes ultimatum (“Vis mig, at du kan tage dig af Bo, ellers…”) udløser filmens plot og giver Franks desperation et konkret mål.

Når Mia til sidst konfronteres med kano-kavalkaden af ulykker, er det hendes empati - snarere end Franks forklaringer - der redder forholdet. Hun repræsenterer den jordbundne kærlighed, som holder de grænseoverskridende gags fast i noget menneskeligt.

Iben hjejle som iben - Caspers spejl og sparringspartner

Iben er Caspers langtidssamlever, men deres forhold er en lang tour de force i mistrivsel og medsynd. Iben:

  • Giver Casper konstant tøjleslængde, men reagerer med sylespidse stikpiller, når han går for vidt.
  • Danner en interessant paralleltrekant (Iben-Casper-Frank), hvor Frank ofte udnyttes som budbringer eller syndebuk.
  • Markerer, at også Casper har en “voksen derhjemme”, hvilket blot gør hans eskapader endnu mindre flatterende.

Iben er sjældent på skærmen i lange stræk, men hendes præcise replikker giver filmen et kvindeligt modspil til drengerøvsuniverset, så publikum ikke mister den sociale virkelighed af syne.

Den komiske kemi i quick-facts

ParRelationHovedkonflikt
Frank & CasperBedste vennerAnsvar vs. hedonisme
Frank & MiaKæresterFar-potentiale under lup
Casper & IbenKæresterTillid vs. utroskab
Frank & Bo“Prøve-far & søn”Modenhed vs. uskyld
Casper & BoModvillig babysitterFrihed vs. ansvar

Sammen udgør de fem karakterer et komisk økosystem, hvor hver enkelt spænder ben for de andres planer - og hvor publikum får lov at grine (og krumme tæer) ad alt det, man ikke selv tør gøre eller sige. Det er denne friktion, der har gjort Klovn-universet til et dansk komediefænomen, og som i spillefilmsformatet når sit absolut pinlighedsmaksimum.

Biroller og uforglemmelige cameos

Et af de største trækplastre ved Klovn - The Movie er de mange kendis- og birolle­optrædener, der hele tiden minder publikum om seriens metaunivers - hvor “virkelige” tv- og kulturpersonligheder leger karikerede versioner af sig selv og lader Frank og Casper udstille deres fejltrin foran hele Danmark.

Medie- & kultursværmen: Når kendisser kigger forbi

  • Lars Hjortshøj dukker op som Franks stand-up-kollega. På overfladen venlig, men i bedste Klovn-stil bidrager han til at eksponere Franks mindreværd når branchen driller ham backstage.
  • Tina Bilsbo - radioværten spiller sig selv i en hurtig, akavet interview­scene, hvor Frank forsøger at forklare sin “familieferie” og ender med at grave sig dybere ned.
  • Jørgen Leth præsenteres i et kunstnermiljø som en zen-mester, men får strøget egoet af Casper, der håber på kulturel street-cred.
  • Michael Meyerheim & Ole Michelsen møder Frank til en reception og bliver ufrivillige vidner til Franks sociale kollaps, da han forveksler vin med børnejuice og spilder på deres jakkesæt.
  • Mads Brügger og Mikael Bertelsen optræder som sarkastiske TV 2-chefer, der haler Casper ind til et “seriøst” møde, som i virkeligheden blot er en undskyldning for at more sig over Franks pinlige kano-video.
  • Ib Michael leverer et poetisk, men helt malplaceret råd til Frank på en havnekaj - et ironisk klap på skulderen pakket ind i sofistikeret digtning.
  • Niels Helveg Petersen - den tidligere udenrigsminister optræder til en velgørenhedsmiddag, hvor Frank forsøger at smalltalke om EU - og tvinger Helveg til en tåkrummende tavshed.
  • Bent Fabricius-Bjerre (Bent Fabric) agerer pianist på et mondænt hotel. Hans rolige jazz bliver soundtrack til endnu et af Franks panikslagne flugtforsøg.

Musiker-paraden: Soundtrack til pinlighederne

Da Frank og Casper ender på en natklub, flasher filmen et nærmest “All Stars i dansk pop”-shot:

  • Medina - flankeret af to veninder - afviser Frank i VIP-loungen, fordi han mangler stjernearmbånd. Caspers forsøg på at charmere sig ind kulminerer i, at de bliver smidt ud.
  • Simon Kvamm, Sune Rose Wagner, Thomas Helmig, Peter Sommer, Søren Rasted og Remee indgår i et blink-og-du-mister-det panoramaskud; Casper hilser selvsikkert, mens Frank ikke aner hvem han skal give hånd - en perfekt illustration af deres sociale hierarki.

Castello alleycat: Hipster-klubben fra helvede

  • Björn Gustafsson (mandlig vært) og Barbara Zatler (kvindelig vært) iscenesætter en ultrasnobbet kø-politik. Deres dømmende blikke og interne jokes understreger filmens tema om eksklusion - Frank er selvvalgt taber fra første skridt på dørmåtten.

Underberg-universet: Firmafarce i receptionen

  • Rasmus Haxen som mellemleder, Barbara Borchorst & Linda Fallentin som receptionister og Bjørn Diedrichsen / Leif Jensen som vagter skaber et corporate miljø, hvor Frank forsøger at returnere en “lånt” Underberg-kasse - et af filmens bedste eksempler på hvordan små hvide løgne kan kræve en militær evakueringsplan.

Skole, kano & hverdagens statister

  • Den kejtede skolelærer (Claus Damgaard) anvendes til at pointere Franks manglende autoritet, da han snubler ind midt i en seksualundervisning og fortrækker i skam.
  • Gymnasieeleverne (bl.a. Ann Sofie Vejby, Nadia Bjerregaard) griner højt, mens Bo praler af “onkel Frank” - endnu en brutal påmindelse om, hvor lidt respekt hovedpersonen nyder selv hos teenagere.
  • Hother Bøndorff som kano-udlejer lægger kimen til kaosset; hans tørre kommentar: “Der er ikke redningsveste i str. ego” er blevet et citat blandt fans.

Hvorfor alle disse cameos virker

Sjældent har en dansk film brugt cameos så strategisk. Kendisserne fungerer som moralske spejle: hver gang Frank og Casper møder et “rigtigt” menneske, afslører scenen deres selvoptagede natur. Om det er den seriøse kulturredaktør, popstjernen i klubben eller den gamle komponist ved flyglet, så bliver kontrasten mellem kendt respektabilitet og Klovn-kaos humorens brændstof. Netop derfor huskes birollerne - de siger måske få replikker, men de gør ondt, præcist der hvor vores to (anti)helte er mest sårbare.

Klovn - The Movie: fakta, produktion og trivia

Selv om Klovn - The Movie udspiller sig på kanotur i den jyske natur, er dens produktions­baggrund rendyrket københavnsk: en Zentropa/Ja-Hatten-produktion skabt af folkene bag tv-serien Klovn. Nedenfor finder du de hårde fakta - og de bløde, nørdede detaljer, der gør filmen til et kuriosum i dansk komedie­historie.

Grundlæggende filmdata

Original titelKlovn - The Movie
Land / sprogDanmark / dansk
Premiere16. december 2010 (DK-biograf)
Varighed90 minutter
GenreKomedie, road-trip, buddy-film
ProduktionsselskaberZentropa Entertainments & Ja-Hatten
InstruktørMikkel Nørgaard
ProducentLouise Vesth
Manus & idéFrank Hvam & Casper Christensen (baseret på deres egen tv-serie)
FotografJacob Banke Olesen
KlipAnne Østerud
MusikSebastian Öberg m.fl.

Mest kendte nørdetrivia

  1. De fleste “spiller sig selv”. Som i tv-serien har hoved­rollerne deres egne fornavne, hvilket giver illusionen af improviseret virkelighed. Cameo­listen (fra Bent Fabricius-Bjerre til Medina) består ligeledes af kendte danskere, der leger med deres offentlige persona.
  2. Filmen redder en traditionel road-movie ved at vende den på hovedet. Kanoen erstatter den klassiske bil, og hvor den amerikanske road-movie handler om frihed, handler Klovn ironisk nok om at være fanget - i pinlighed, venskab og sociale forventninger.
  3. Slogan-meta. Filmplakaten bruger linjen “The trip of their lifetimes” - en omformulering af Caspers sleske løgn om “Tour de pussy”, som driver handlingen (det er bogstaveligt Tour de France-ordspil + under bæltestedet = Klovn-essens).
  4. Hentydninger til dansk kulturkanon. Bo, Mias nevø, læser hele tiden bøger (bl.a. Den kroniske uskyld), mens Casper citerer Jørgen Leth - en direkte reference til Leths cameo. Kollisionen mellem “dannelse” og “banjo” danner filmens satiriske rygrad.
  5. Improvisation vs. manus. Optagelserne foregik med scene-overskrifter og “beat sheets” mere end fulde replikker, hvilket giver den rå cringe-energi, som fans elsker.

Overordnede tematikker

  • Venskab & loyalitet: Frank vil imponere Mia, men vælger alligevel Casper - og lærer, at venskab kan være både livline og lænke.
  • Pinlighed som forløsning: Filmen dyrker “cringe comedy” i allerhøjeste potens: Jo værre det går for Frank, desto sjovere for publikum.
  • Grænseoverskridelse: Sex, stoffer, nøgen­scener, børne­kidnapning - alt serveres med dead-pan realisme, der får tilskueren til at gyse og grine samtidig.

Plads i den danske komedietradition

Klovn - The Movie viderefører arven efter Olsen-bandens planlæg­nings-fiaskoer og Dirch Passers fysisk-pinlige humor - men tilføjer den moderne “cringe”-dimension og en næsten dokumentarisk håndholdt stil. Med 838.000 solgte biograf­billetter blev filmen ikke blot en af 10’ernes største danske komedie­succeser; den dannede også afsæt for efterfølgerne Klovn Forever (2015) og Klovn The Final (2020). I efterkritikken placerede flere den som nyklassiker sammen med Adams Æbler og Flammen & Citronen i Zentropas portefølje - men med den forskel, at Frank og Casper kaster skam over helte­rollen snarere end at glorificere den.

Klovn-universet beviser dermed, at dansk humor kan være kompromis­løs, globalt eksportabel (filmen fik amerikansk remake-option) og samtidig dybt forankret i vores egen kultur og sprog - det er egentlig bare to voksne mænd, der gentager klassikeren: “Lad os gøre noget dumt, så publikum kan føle sig lidt klogere.”

Sidste nyt